Este vaise i aquel vaise….
Este vaise i aquel vaise,
e todos, todos se van,
Galicia, sin homes quedas
que te poidan traballar.
Tés, en cambio, orfos e orfas
e campos de soledad,
e nais que non teñen fillos
e fillos que non tén pais.
E tés corazóns que sufren
longas ausencias mortás,
viudas de vivos e mortos
que ninguén consolará.
e todos, todos se van,
Galicia, sin homes quedas
que te poidan traballar.
Tés, en cambio, orfos e orfas
e campos de soledad,
e nais que non teñen fillos
e fillos que non tén pais.
E tés corazóns que sufren
longas ausencias mortás,
viudas de vivos e mortos
que ninguén consolará.
1. Análise
intratextual
1.1.
Análise do fondo ou do contido
1.1.1
Tema central
O tema central é a emigración.
1.1.2. Tema(s)
secundario(s)
Abandono e desolación de Galicia e dos seus
habitantes.
1.1.2
Argumento
Trata da situación
dos que quedan en Galicia e non dos que marchan. O motivo do abandono, que non
se explicita, só pode ser a emigración. Realmente, poderiamos dicir que non
existen temas secundarios porque estes son unha concretación que integra e
complementa o tema central. Así, a desoladora situación de Galicia maniféstase
a través do abandono da terra, dos fillos, das nais, das mulleres e mesmo do
conxunto dos que quedan. O tema do abandono da terra aparece mediante a falta
de homes que a traballen e mesmo que a habiten. O tema do abandono dos fillos
que quedan sen pais é paralelo ao das nais, que quedan sen fillos; de maneira
semellante aparece o das mulleres, que quedan sen homes. Ambiguamente, de non
consideralos referidos en exclsiva ás “viúvas”, os “corazóns que sofren longas
ausencias mortás” poderían encarnar ao conxunto dos que quedan no desamparo
material e na angustia afectiva.
Con isto, o texto
non fai máis que unha reivindicación social. Por que a xente emigra de Galicia?
Por que se dá esta situación nunha terra que pode dar de comer aos seus fillos?
Así que o autor ou autora do texto o que pretende é facer unha denuncia social
do que ocorre ao seu arredor, e o que subxace debaixo da tristura do poema é
unha fonda conmoción e solidariedade cos que sofren esa situación.
O texto pretende
expresar un contido urxente e intenso dun xeito sinxelo e comprensible, que non
sacrifique ningunha cuestión de fondo por razóns de forma. Nos dous versos
iniciais, descríbese o motivo de todas as situacións que seguen: o éxodo
migratorio. A partir de aquí, enumera as súas consecuencias acumulando os
desastres que tal feito determina nos que quedan. Nos dous versos seguintes
refírese ao traballo abandonado. Na segunda cuarteta, aos suxeitos físicos do
abandono. Na terceira, á dor psíquica que produce: sufrimento, desolación,
desconsolo.
1.2.
Análise da forma ou da expresión.
O poema non está
dividido en estrofas, xa que despois dos puntos non hai ningún tipo de
espaciado. Só ao comezo do mesmo, o primeiro verso deixa un espazo.
Os versos son
octosílabos, cun ritmo moi popular. A rima é asoante nos pares, deixando os
impares libres, o que lle dá tamén ese carácter popular do que falabamos. Esta
rima asoante concede máis liberdade ao pensamento e convértese nun xeito de
chegar mellor aos posibles lectores da época. Aínda que non estea dividida en
estrofas, parecen tres cuartetas, é dicir, cantares populares, moi comúns nesta
época..
O poema componse
basicamente de verbos e substantivos. Os catros primeiros versos, relativos á
marcha e ao abandono do traballo, terminan xustamente cunha forma verbal. Os
catro seguintes, referidos aos que quedan, terminan todos en substantivo. Os
catro últimos alternan o seu final entre dous verbos, un substantivo e un
adxectivo. Ademais, os catro primeiros comezan as dúas oracións que compoñen
con pronome e con nome. A oración que forma os catros seguintes e a que compón
os catro últimos comezan con verbos, pola contra. O adxectivo escasea en todo o
poema, agás no verso 10, para recalcar de maneira apreciativa a interminable e
angustiosa desolación do abandono, empregando a anteposición e a posposición
adxectiva ao mesmo tempo.
En canto ás figuras
literarias, hai un hipérbato en “sen homes quedas”; elisión no verso 11 de “e
tes”, explícito dous versos antes. Os máis comúns débense á recorrencia e
adición, coma se se quixese recalcar machaconamente a reiterada e interminable
marcha dos homes de Galicia, por iso está cheo de anáforas e mesmo a
polisíndeto dos versos 6 ao 9. Hai tamén un paralelismo anafórico entre os
versos 7 e 8; reitéranse abundantemente os mesmo verbos e nomes en distintas
flexións; igual ocorre coa enumeración que pretende recalcar o número dos que
marchan (“este, aquel, todos”). Metáfora no penúltimo verso en “campos de soledad”.
Hipérbole en “sin homes quedas”. Prosopopeia en “ausencias mortás”. Gradación
que parte do particular (“este”) á totalidade (“todos”) e á xeralidade
abstracta (“Galicia”).
Presenta
castelanismos, como o feito de teren tiles os pronomes demostrativos,
“soledad”, “sufren”, “viudas”. Dialectalismo en “mortás”, “i”. Vulgarismo en
“ten”.
O emisor está
ausente, fóra do texto, omnisciente. Emprégase a segunda persoa do singular. O
receptor é Galicia, pois é unha apelación constante ao noso país. Non existe
ningún personaxe concreto ademais deste xenérico Galicia, protagonista e
receptor personificado do texto.
O tempo maniféstase
na súa orde lineal e continua. Pártese dun presente para rematar cun futuro. O
tempo amósase rápido nos dous primeiros versos que reflicten a marcha
colectiva, resultando lento nos seguintes, que describen os efectos producidos
pola marcha.
O espazo externo é
real e localizable xeograficamente: Galicia no seu medio rural e nos seus
ámbitos de traballo. A acción non chega a saír de Galicia posto que non se
segue a peripecia dos emigrantes senón a desolación dos abandonados; é pois un
espazo estático ou inmóbil.
Ningún comentario:
Publicar un comentario